
Spejderideen
I det Det Danske Spejderkorps og dermed også Ryds Gruppe her vi et begreb kaldt "Spejderideen" som dækker over det ideologiske grundlag for spejdernes virke.
Spejderideen er formuleret i et formål, spejderprincipperne og en spejdermetode. Det et spændende, men også lidt abstrakt materiale, som skal ses i en helhed. De enkelte elementer, både de store som små, ikke kan stå alene som en definition af spejderarbejdet.
FORMÅL:
Det Danske Spejderkorps har til formål at udvikle børn og unge til vågne, selvstændige mennesker, der er villige til efter bedste evne at påtage sig et medmenneskeligt ansvar i det danske samfund og ude i verden.
Som medlemmer kan korpset optage børn, unge og voksne, som vil love at holde spejderloven.
Spejderloven
Den, der er med i spejdernes fællesskab, gør sit bedste for
- at finde sin egen tro og have respekt for andres
- at værne om naturen
- at være en god kammerat
- at være hensynsfuld og hjælpe andre
- at være til at stole på
- at høre andres meninger og danne sine egne
- at tage medansvar i familie og samfund
Du kan læse mere om spejderideen og formålet her
Formålet tager udgangspunkt i Spejderprincipperne
Så når vi arbejder med naturen og i mindre patruljer hvor børn leder børn, er det ikke målet med spejderarbejdet i sig selv. Men en måde til at nå målet. Metoderne og aktiviteterne er heller ikke noget vi bare tager ud af den blå luft, de tager udgangspunkt i spejdermetoden.
SPEJDERMETODEN
Spejdermetoden består af syv lige vigtige elementer, som i samspil gør spejderarbejdet særligt. Metoden beskriver, hvordan vi arbejder, når vi skaber aktiviteter og oplevelser, for at hver spejder bedst muligt udvikler sig i retning af Det Danske Spejderkorps’ formål.
- Spejderlov og -løfte
Vi har et fælles værdisæt og gør vores bedste for at leve efter det. - Patruljer
Vi løser opgaver og udfordringer i små selvstændige fællesskaber. - Learning by doing
Vi eksperimenterer og handler for gennem oplevelser og refleksion at lære nyt. - Samfundsengagement
Vi forholder os til vores omverden og er i levende samspil med den. - Medbestemmelse
Vi har alle mulighed for indflydelse på og ansvar for aktiviteter og oplevelser. - Friluftsliv
Vi lever, leger og lærer i naturen, hvor vi er stille, vilde og nysgerrige. - Personlig udvikling
Vi udfordrer os selv og hinanden, så indsats fører til, at vi hver især udvikler os.
Den helhed og sammenhæng, som disse elementer er et udtryk for, er et særkende for DDS - og ingen af elementerne kan derfor udelades eller stå alene i det daglige spejderarbejde.
Du kan læse mere om spejdermetoden her
Så med udgangspunkt i ovenstående og spejderideen laver vi aktiviteter for børn og unge i Ryds Gruppe
Med spejderhilsen
Gruppeledelsen i Ryds Gruppe