Gå til hovedindhold
Hjem

Top menu

  • Leder-login
  • Artikler
  • Medlemsservice

Main navigation

  • Grene
    • Familiespejder (0-6 år)
    • Mikroer (0.-1. klasse)
    • Minier (2.-3. klasse)
    • Juniorer (4.-5. klasse)
    • Trop (6.-10. klasse)
    • Klan i Ryds Gruppe (16-23 år)
  • Kalender
  • Gruppen
    • Om gruppen
    • Vision
    • Bestyrelsen
    • Leder
    • Forældresiden
    • Forsikring
    • Historie
  • MEDLEMSSKAB
    • BLIV SPEJDER
    • Udmeldelse
  • Nyttigt
    • Arbejdsstof
    • Opskrifter
    • Pakkelister
    • Spejderordbog
    • Uniformsvejledning
    • Tyrsbjergmarch
  • Spejderdag
  • Bliv leder
  • Leder-login
  • Artikler
  • Medlemsservice
  • Bliv spejder
Collage
Collage
Ryds Gruppe

Spejderideen

Her kan du læser om idegrundlaget for spejderarbejdet i Ryds Gruppe og Det Danske Spejderkorps.

I det Det Danske Spejderkorps og dermed også Ryds Gruppe her vi et begreb kaldt "Spejderideen" som dækker over det ideologiske grundlag for spejdernes virke.

Spejderideen er formuleret i et formål, spejderprincipperne og en spejdermetode. Det et spændende, men også lidt abstrakt materiale, som skal ses i en helhed. De enkelte elementer, både de store som små, ikke kan stå alene som en definition af spejderarbejdet. 

FORMÅL:

Det Danske Spejderkorps har til formål at udvikle børn og unge til vågne, selvstændige mennesker, der er villige til efter bedste evne at påtage sig et medmenneskeligt ansvar i det danske samfund og ude i verden.

Som medlemmer kan korpset optage børn, unge og voksne, som vil love at holde spejderloven.

Spejderloven

Den, der er med i spejdernes fællesskab, gør sit bedste for

  • at finde sin egen tro og have respekt for andres
  • at værne om naturen
  • at være en god kammerat
  • at være hensynsfuld og hjælpe andre
  • at være til at stole på
  • at høre andres meninger og danne sine egne
  • at tage medansvar i familie og samfund

Du kan læse mere om spejderideen og formålet her

Formålet tager udgangspunkt i Spejderprincipperne

Så når vi arbejder med naturen og i mindre patruljer hvor børn leder børn, er det ikke målet med spejderarbejdet i sig selv. Men en måde til at nå målet. Metoderne og aktiviteterne er heller ikke noget vi bare tager ud af den blå luft, de tager udgangspunkt i spejdermetoden.

SPEJDERMETODEN

Spejdermetoden består af syv lige vigtige elementer, som i samspil gør spejderarbejdet særligt. Metoden beskriver, hvordan vi arbejder, når vi skaber aktiviteter og oplevelser, for at hver spejder bedst muligt udvikler sig i retning af Det Danske Spejderkorps’ formål.

  • Spejderlov og -løfte
    Vi har et fælles værdisæt og gør vores bedste for at leve efter det.
  • Patruljer
    Vi løser opgaver og udfordringer i små selvstændige fællesskaber.
  • Learning by doing
    Vi eksperimenterer og handler for gennem oplevelser og refleksion at lære nyt.
  • Samfundsengagement
    Vi forholder os til vores omverden og er i levende samspil med den.
  • Medbestemmelse
    Vi har alle mulighed for indflydelse på og ansvar for aktiviteter og oplevelser.
  • Friluftsliv
    Vi lever, leger og lærer i naturen, hvor vi er stille, vilde og nysgerrige.
  • Personlig udvikling
    Vi udfordrer os selv og hinanden, så indsats fører til, at vi hver især udvikler os.

Den helhed og sammenhæng, som disse elementer er et udtryk for, er et særkende for DDS - og ingen af elementerne kan derfor udelades eller stå alene i det daglige spejderarbejde.

Du kan læse mere om spejdermetoden her

Så med udgangspunkt i ovenstående og spejderideen laver vi aktiviteter for børn og unge i Ryds Gruppe

Med spejderhilsen 
Gruppeledelsen i Ryds Gruppe

Hvis du vil vide mere om spejderarbejdet i Ryds Gruppe så skriv til:
Morten "Mos" Agertoft på
gruppeleder@ryds.dk

Kontakt

Ryds Gruppe
Tyrsbjergvej 65
5210 Odense NV
Danmark

gruppeleder@ryds.dk

Følg os på

Læs vores cookiepolitik her

En del af

Det Danske Spejderkorps logo